П

Податок на нерухоме майно – коментарі юриста ЮФ «Місечко та Партнери» Наталії Дейнеги для газети «Урядовий кур’єр»

Багаторазове перенесення «боротьби» з багатством

Ухвалення та введення у дію податку з нерухомості вкотре відкладається

Верховна Рада 24 травня ухвалила Закон «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо поліпшення деяких податкових норм». Згідно з ним, мораторій на введення в дію податку на нерухомість перенесено до 1 січня 2013 року. Нагадаємо, це вже не перше відтермінування провадження «податку з багатих», як його називають у народі. Голова Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики Віталій Хомутиннік пояснив продовження мораторію потребою комплексних змін і доопрацювань урядового законопроекту, нещодавно поданого у парламент. Що ж це за проект від Кабміну і чому його потрібно доробляти?

Це було нещодавно…

Нагадаємо, проект закону «Про внесення змін до статті 265 Податкового кодексу України щодо податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки» був фактично розроблений міністром фінансів Юрієм Колобовим.

Як відомо, Податковим кодексом (ПК) було обумовлено введення в дію цього податку з 1 липня 2012 року. Хоча протягом останніх місяців тривала широка дискусія щодо перенесення його «народження» на більш віддалені терміни, приміром, з 2015 року.

Слід зазначити, що урядовий законопроект вирізняється більшою демократичністю і рівнем соціальної справедливості, ніж документи, які розроблялися раніше. У новому законопроекті ліквідовано прогалину — стягування цього виду податку пропонується не з житлової, а з загальної площі. Ця норма, на думку багатьох аналітиків, є справедливою, адже багатії, які мають «маєтки» з великими саунами, кальянними, холами тощо, у протилежному випадку не сплачували б ні копійки за ці квадратні метри. Не важко здогадатися, що бюджети не дораховувалися б значних сум.

Надто обтяжливо та складно

Відомо, що міністр економічного розвитку і торгівлі Петро Порошенко взагалі пропонував розраховувати цей податок, виходячи з комерційної вартості квартир чи будинків. Це є правильним і такі «калькуляції» цього платежу проводять у більшості розвинених країн. Але до цієї пропозиції не прислухалися. Втім, чимало експертів твердять, що таке обрахування буде надто складним і обтяжливим. Приміром, як повідомила кореспонденту «УК» юрист ЮФ «Місечко та Партнери» Наталя Дейнега, визначення бази оподаткування за принципом вартості житлової площі потребувало б додаткових фінансових ресурсів (наприклад, для проведення щорічної переоцінки вартості житлового приміщення з урахуванням інфляції, зносу та інших показників, для визначення податкового зобов’язання).
«Тобто реалізація законопроекту у редакції міністра економрозвитку та торгівлі могла б спричинити додаткове навантаження або на платників податку, або на бюджет», — зазначила вона.

Отже, редакція законопроекту від Кабміну залишилася такою: для квартир, загальна площа яких не перевищує 240 кв. м та будинків, загальна площа яких не перевищує 500 кв. м, ставка податку за 1 кв. м повинна бути не більшою за 1% від мінімальної зарплатні на 1 січня відповідного року. Тобто у 2012 році такий показник становитиме 10,73 грн за кв. м загальної площі.

А от для квартир та будинків, більших за вказані площі, така ставка дорівнюватиме 2,7 % від мінімальної заробітної плати (у 2012 році за 1 кв. м такого загального житла доведеться викласти 30,19 грн).

Цікаво, що народним депутатом Андрієм Павловським від фракції БЮТ був надісланий до апарату Верховної Ради законопроект №10451-1 від 18.05.2012, яким автор пропонує оподатковувати лише «дуже» багатих власників і починати це робити, якщо загальна площа квартири перевищує 240 кв. м, а будинку — 500 кв. м.

До речі, як повідомив кореспонденту «УК» народний депутат Юрій Кармазін, він категорично проти сплати податку з усієї площі (лише з житлової), бо вважає, що небагаті українці віддаватимуть свої гроші за кухні, балкони, комори тощо. Все це ляже на них добрим тягарем. Народний обранець упевнений, якщо податок треба буде сплачувати всім, то у підсумку його все одно справлятимуть лише бідні люди, а багаті знайдуть шляхи піти в тінь.

Плата чимала, але й ухилитися можна

Мабуть, усіх простих українців цікавить, скільки ж у випадку ухвалення законопроекту сплачуватимуть володарі великих «замків»? За урядовим документом, який було взято за основу (і який, найімовірніше, зазнає змін, хоча, можливо, і «косметичних»), приміром, за будівлю загальною площею 700 кв. м її господар повинен буде заплатити 21 133 грн. Сума чимала і, звісно, вона не завадить бюджету. Інша річ, чи будуть лазівки, завдяки яким багаті власники будинків і великих квартир не сплачуватимуть цей податок?

Приміром, як вважає старший партнер міжнародної юридичної групи AstapovLawyers Юлія Яшенкова, кожен власник у цих цілях зможе зменшити розмір своєї площі, оформлюючи будинок загальною площею 750 кв. м на себе та двох своїх дітей. Але, слід додати, що цьому можуть завадити різні контролюючі органи, включаючи і податкові інспекції.

І не менш цікаво поглянути, скільки ж платитимуть, приміром, власники невеликих площ, тобто незаможні українці? Так, приміром (за останнім урядовим законопроектом), за квартиру загальною площею 70 кв. м хазяїну житла доведеться викласти за рік 751,1 грн. Це, з одного боку, некритична сума, а з іншого, якщо багатії уникатимуть сплати цього податку, то він ляже тягарем на небагатих громадян.

Можливо парламентарії відклали обговорення законопроекту та голосування по ньому саме через те, що хочуть, доробивши його, закріпити більшу соціальну справедливість. Найвірогідніше, народні обранці повернуться до обговорення цього питання після парламентських виборів.

http://www.ukurier.gov.ua/uk/articles/bagatorazove-perenesennya-borotbi-z-bagatstvom/