П

Пільги в пакеті з бюрократією — як діє звільнення від ПДВ та мита імпорту запчастин для дронів, коментарі Володимира Місечко для The Page

Які податкові пільги наразі діють в Україні для ввезення комплектуючих для виробництва дронів?
Наразі діє так звана преференція 241 по миту та ПДВ, тобто звільняються від оподаткування податком на додану вартість та ввізним митом операції з ввезення, переміщення (пересилання) у міжнародних поштових та експрес-відправленнях на митну територію України у митному режимі імпорту складових (матеріалів, вузлів, агрегатів, устаткування та комплектувальних виробів) безпілотних систем.
 
Підставою для цих пільг є два закони, якими внесені зміни до Митного та Податкового кодексів України:
  • Закон України № 3123-IX від 29.05.2023, яким внесено зміни до пункту 95 підрозділу 2 Перехідних положень Податкового кодексу України;
  • Закон України № 3124-IX від 29.05.2023, яким внесено зміни до підпункту 9-27 Прикінцевих та Перехідних положень Митного кодексу України.
Обидва закони діють з 22.06.2023 і до припинення або скасування воєнного стану в Україні.
 
Важливий момент: преференція застосовується лише у тому разі, якщо запчастини для БПЛА ввозяться суб’єктами господарювання для використання у власній виробничій діяльності з виробництва та/або ремонту безпілотних систем, що класифікуються у товарних позиціях 8806, 8906 згідно з УКТ ЗЕД. Посередники користуватися пільгами не можуть!
 
Як виробнику, який ввозить комплектуючі для виробництва дронів отримати пільгу (покроковий алгоритм і необхідні документи)?
В даному випадку здійснюється митне оформлення (розмитнення) із застосуванням преференції:
  1. заповнюється митна декларація (відповідно до Порядку, затвердженого Наказом Мінфіну № 651 від 30.05.2012), де в графі 36 зазначається тризначний цифровий код пільги – 241;
  2. додаються документи, що обґрунтовують правомірність застосування пільги:
  • витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, де вказані види діяльності підприємства (наприклад, КВЕД 30.30 Виробництво повітряних і космічних літальних апаратів, супутнього устаткування);
  • зобов’язання про цільове використання ввезених товарів;
  • довідка про наявність виробничих потужностей/приміщень (наприклад, договір оренди);
  • креслення БПЛА з позначенням відповідних складових на підтвердження того, що вони дійсно входять в конструкцію літального апарата.
Чи необхідно для отримання пільги надавати підтвердження (і яке саме), що комплектуючі ввозяться для виробництва дронів саме для потреб оборони?
Так, потрібно. По-перше, таке підтвердження надається вже під час митного оформлення за допомогою вказаних вище документів. По-друге, після митного оформлення підприємство повинно щоквартально подавати звіт про результати використання ввезених товарів. Звіт складається у довільній формі та подається до 15 числа місяця, що настає за звітним періодом, до повного використання товарів.
 
Як зазначено в підпункті 9-27 Прикінцевих та Перехідних положень Митного кодексу України, звіт має містити інформацію про:
  • залишок ввезених відповідно до цього пункту товарів на початок звітного кварталу в розрізі митних декларацій, переліку та кількості відповідних товарів;
  • перелік та кількість товарів, ввезених відповідно до цього пункту протягом звітного кварталу в розрізі митних декларацій;
  • перелік та кількість товарів, ввезених відповідно до цього пункту, які були використані у виробництві та/або ремонті безпілотних систем протягом звітного кварталу в розрізі митних декларацій;
  • залишок ввезених відповідно до цього пункту товарів на кінець звітного кварталу в розрізі митних декларацій, переліку та кількості відповідних товарів;
  • кількість вироблених і відремонтованих протягом звітного кварталу безпілотних систем із використанням товарів, ввезених відповідно до цього пункту;
  • кількість реалізованих та нереалізованих протягом звітного кварталу безпілотних систем, вироблених із використанням товарів, ввезених відповідно до цього пункту.
Важливий момент: неподання такого звіту підприємством у встановлений строк є підставою для відмови в подальшому митному оформленні товарів із застосуванням пільги. У разі нецільового використання товарів підприємство зобов’язане сплатити суму ввізного мита і ПДВ, а також сплатити пеню відповідно до закону.
 
Наскільки гладко працює запропонований механізм? Чи виникають з пільговим ввезенням комплектуючих для дронів певні ускладнення і які саме?
Наскільки нам відомо, бувають випадки, коли Державна митна служба надає преференцію, але потім вимагає повернення коштів на підставі того, що преференція застосована неправомірно. У цьому випадку дуже важливо мати весь комплект документів, що обґрунтовують право підприємства на цю пільгу.
 
Мають місце неодноразові спроби посередників скористатися пільгою. Але успіху вони не мають. Положення Митного кодексу України щодо «використання у власній виробничій діяльності з виробництва та/або ремонту безпілотних систем» не залишає місця для вільної інтерпретації.
 
Пільги діють з літа 2023 року. Як можна оцінити їх вплив на розвиток виробництва дронів в Україні і собівартість виготовлених БПЛА?
В Україні багато говорять про потребу розвитку сектору military-tech. Діючі підприємства перепрофілюється, відкриваються нові виробництва, зокрема – з виготовлення безпілотних літальних апаратів. Але великосерійного виробництва дронів в нашій країні наразі все ще немає. Українські компанії виготовляють близько 50 000 FPV-дронів щомісяця, а потрібно – сотні тисяч. Ба більше – малі підприємства стикаються з численними перешкодами, які не дозволяють їм працювати в повну силу.
 
Наявність чи відсутність податкових пільг – далеко не той вирішальний чинник, який впливає на виробництво безпілотників загалом та їхню собівартість зокрема. Головне на що скаржаться виробники – це відсутність довгострокових контрактів від Міноборони на закупівлю дронів (бажано, з передплатою) та єдиних уніфікованих стандартів до виробництва БПЛА. В свою чергу це перешкоджає українським виробникам дронів укладати довгострокові договори з виробниками комплектуючих, бо можуть бути ввезені в Україну зайві запчастини, які не можна буде використати, а це призведе до збитків. 
 
Більше за посиланням.