О

Обов'язковий техогляд хочуть повернути: корупція чи турбота про безпеку, коментарі Володимира Місечко для видання Realist

Влада в Україні знову веде розмови про те, щоб повернути обов'язковий техогляд для транспортних засобів будь-якої форми власності та виду. Нагадаємо, скасували його ще в 2011 році через істотну корупційну складову. Тоді можна було заплатити "потрібній людині" з ДАІ (Державтоінспекції), і твій драндулет, в який навіть сідати було страшно, отримував заповітний талон про повну технічну справність. Несправних автомобілів, а часто і пасажирських автобусів, які були небезпекою для життя і здоров'я людей, менше не стало. І проблема не вирішувалася. Тому, не зумівши подолати корупцію і "пішовши на зустріч автолюбителям", які втомилися від хабарів, що часто перевищували вартість техогляду, влада скасувала цю "ганебну процедуру".

Згодом проблема в більшості своїй нівелювалася з появою доступних автомобілів в нормальному технічному стані. Але прийшла "ера евроблях" і Україну заполонили іномарки в жахливому технічному стані. А оскільки сама Європа вимагає від України відповідності всіх законів нормам ЄС, ось в профільному міністерстві і подумують, як би повернути техогляд вже до 2022 року.

Realist.online розповідає про те, на скільки реальним є повернення обов'язкового техогляду, чи потрібно це робити і які є ризики.

Чому заговорили про повернення техогляду

Владислав Криклій, тепер уже колишній міністр інфраструктури, якого Рада звільнила 18 травня, в свій час говорив, що повернення техогляду - одна з основних вимог в наших імплементаційних документах по ЄС.

«Дотримання транспортних технічних вимог і контролю важливі. Але це повинно бути м'яко, щоб не викликати негативну реакцію і опір населення. Тому що багато хто згадує Державтоінспекцію, коли там були суцільні черги і за кілька гривень все це продавалося. Так не повинно бути. Ми повинні отримати контроль і доступ до інформації про техніко-екологічний стан транспортних засобів. Мені подобається, як це працює в Європі. За результатами технічного огляду ви навіть отримуєте відео, на якому інженер-лаборант перевіряє всі показники і називає зауваження », - зазначив Криклій в інтерв'ю одному з видань.

Правда, чи будуть займатися поверненням техогляду після відставки Криклія - поки складно сказати. Але одне відомо точно - профільне міністерство вже розробило відповідний законопроект.

Що пропонується в законопроекті

У 2011 році техогляд скасували через корупцію. Зараз в міністерстві налаштовані зробити все по-іншому, щоб мінімізувати корупційні ризики, але ось чи вийде це на ділі?

У документі сказано, що проведенням обов'язкового техогляду будуть займатися спеціально навчені і атестовані експерти, які підтверджують свою професійну компетентність кожні 5 років.

Станції, на яких буде проводитися техогляд, повинні пройти відповідну акредитацію, щоб отримати дозвіл на проведення ОТК. Весь процес перевірки стану автомобіля буде фіксуватися за допомогою фото- і відеотехніки, а зображення зберігатися в спеціальних архівах.

Проходити техогляд зобов'яжуть:

  • легкові та вантажні авто масою до 3,5 тонн будуть проходити першу перевірку через 4 роки з моменту реєстрації, а потім кожні два роки;
  • транспортні засоби, призначені для перевезення пасажирів з кількістю місць для сидіння не більш як дев'ять з місцем водія включно, використовуваних як таксі, повинні проходити перевірку через рік з дати першої реєстрації транспортного засобу, потім щорічно;
  • мотоцикли з двигуном об'ємом понад 125 кубічних сантиметрів, повинні будуть проходити перевірку кожні 2 роки;
  • автобуси, мікроавтобуси та спеціалізовані транспортні засоби, що перевозять небезпечні вантажі, як і раніше повинні будуть проходити техогляд кожні півроку;
  • вантажівки та напівпричепи з вагою більше 3,5 тонн - щорічно;
  • таксі повинні будуть проходити огляд щорічно.

Не потрібно буде проходити перевірки:

  • транспортним засобам з конструкційної швидкістю не більше 25 кілометрів на годину;
  • транспортним засобам, які використовуються на спортивних змаганнях, транспортним засобам, на які поширюється дипломатична недоторканність;
  • транспортним засобам з об'ємом двигуна, що не перевищує 125 кубічних сантиметрів;
  • технічним транспортним засобам для агропромислового комплексу.

Нагадаємо, що, якщо водій буде керувати машиною або мотоциклом, які підлягають обов'язковому техогляду, але своєчасно його не пройшли, доведеться заплатити штраф у розмірі 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1700 гривень).

Що кажуть експерти

Володимир Місечко, адвокат, керуючий партнер АО «Місечко та Партнери», зазначив що на сьогоднішній день, згідно зі ст. 35 Закону України «Про дорожній рух», обов'язковому технічному огляду підлягають легкові автомобілі, що використовуються для перевезення пасажирів або вантажів з метою отримання прибутку, вантажні автомобілі незалежно від форми власності, причепи до них, автобуси та спеціалізовані транспортні засоби, що перевозять небезпечні вантажі - з терміном експлуатації від двох років.

«Обов'язковий технічний контроль транспортного засобу передбачає перевірку технічного стану транспортного засобу, а саме: системи гальмового і рульового керування, зовнішніх світлових приладів, пневматичних шин та коліс, світлопропускання скла, газобалонного обладнання (за наявності), інших елементів у частині, що безпосередньо стосується безпеки дорожнього руху і охорони навколишнього середовища», - пояснює Realist.online Місечко.

Експерт додав, що за його припущеннями, обов'язковий технічний огляд транспортних засобів повернуть в найближчому майбутньому, так як такі вимоги містяться в Угоді про асоціацію між Україною, з одного боку, та Європейським Союзом.

«Добре це чи погано? Якщо згадати причини, які стали основоположними для скасування обов'язкового технічного огляду у 2011 році, то в пояснювальній записці до Закону України N 3565-VI було зазначено, що в більшості випадків (за оцінками експертів, близько 90%) власники транспортних засобів отримують талон про проходження технічного огляду без проведення перевірки, за допомогою налагоджених корупційних схем. За оцінками експертів, щорічно обсяг таких неофіційних платежів становить близько мільярда гривень. Згідно проведеного МВС України аналізу причин аварійності на автодорогах України в 2010 році дорожньо-транспортні пригоди в основному відбуваються не через неналежне технічного стану автомобілів, а з інших причин», - каже Місечко.

Він додав, що за ці 10 років з моменту скасування обов'язкового техогляду нічого не змінилося і корупційна складова, в разі повернення технічного огляду, переважатиме під час його проходження.

Але, з іншого боку, українські автодороги наповнилися автомобілями не надто «першої свіжості» з країн Балтії, Європейського союзу і США, яким під часту змінити сезонну гуму є величезною складністю, а тому введення обов'язкового технічного огляду має «відсіяти» несправний транспорт на наших автошляхах.

«Тому, на мою думку, повертати технічний огляд потрібно, але тільки за умови врегулювання ринку послуг, на якому будуть надавати послуги з проходження такого технічного огляду», - підсумував Місечко.

Максим Іванцов, операційний директор сервісу по підбору авто CarFinder, в коментарі Realist.online зазначив, що, техогляд повернути потрібно, але не в тому вигляді, в якому він був раніше. Він зазначив, що повинна бути проста і, головне, прозора процедура, на зразок тієї, яка зараз є для переоформлення авто.

«Повинен бути контроль за дотриманням цієї процедури з боку поліції/сервісних центрів МВС (щоб виключити схеми, коли просто купується талон про техогляд, а сам техогляд по факту не проводиться). Також потрібна розумна градація перевірок, виходячи з віку автомобіля та його екологічного стандарту: наприклад, екс-евробляхи перевіряти щорічно і охоплювати ширший протокол, ніж нові (до 3-х років віку) авто, придбані у офіційних дилерів. Окремо потрібно запровадити посилені перевірки для тих авто, які вже потрапляли в ДТП», - підсумував Іванцов.

Більше за посиланням