М

Мораторій на податкові перевірки-2022 - коментарі Володимира Місечко для The Page

Під час дії воєнного стану в Україні законодавчо заборонено проводити податкові перевірки — як планові, так і позапланові документальні перевірки.
 
Законом України від 12 травня 2022 року «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» серед іншого були внесені зміни до п. 69 Перехідних положень Податкового кодексу України та встановлено що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
 
Порядок проведення податкових перевірок на період дії воєнного стану в Україні визначено п. 69.2. Перехідних положень Податкового кодексу України.
 
Так, відповідно до п. 69.2, податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються, окрім:
  • камеральних перевірок;
  • документальних позапланових перевірок, що проводяться на звернення платника податків та/або з підстав, визначених підпунктами 78.1.7 та 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу, та/або документальних позапланових перевірок платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями;
  • фактичних перевірок.
Нижче трохи про такі допустимі перевірки.
 
Камеральною перевіркою, відповідно п. 75.1.1. Податкового кодексу України є перевірка поданих платником податків декларацій та яка проводиться виключно у приміщенні контролюючого органу. Предметом камеральної перевірки також може бути своєчасність подання податкових декларацій та/або своєчасність реєстрації податкових накладних.
 
Серед документальних позапланових перевірок дозволено проводити лише перевірки:
  • за зверненням платника податків;
  • у випадку коли розпочато процедуру реорганізації, припинення, закриття платника податків, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків;
  • у випадку подання платником податків декларації про відшкодування з бюджету податку на додану вартість на суму більше ніж 100 тис. гривень;
  • а також у випадку отримання інформації, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями.
Щодо фактичних перевірок, то такі перевірки можливі виключно у разі виявлення фактів, які свідчать про порушення платником податків законодавства щодо виробництва та обігу підакцизних товарів, здійснення платником податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності патентів, ліцензій та інших документів, контроль за наявністю яких покладено на контролюючі органи, та виникає необхідність перевірки таких фактів.
 
У разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення вищевказаних перевірок до платників податків не застосовується фінансова відповідальність (штрафні санкції).
 
Таким чином, підсумовуючи, можу зазначити що розпочаті податкові перевірки до введення військового часу зупинені, та введено мораторій на проведення нових перевірок, окрім перевірок за запитом самого платника податків; під час ліквідації компаній; та з питань повернення (відшкодування) податку на додану вартість.   
 
Більше за посиланням.