Г

Гроші або квартира. Коли в Україні виплачуватимуть компенсації за зруйноване житло – коментарі Ірини Усіченко для focus.ua

Президент 17 березня підписав проект закону №7198 «Проект Закону про компенсацію за пошкодження та знищення окремих категорій об’єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації».
 
Внаслідок бойових дій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, понад 2,4 мільйона українців втратили житло та були вимушені покинути свої домівки. Станом на лютий 2023 року загальна сума збитків, заподіяних інфраструктурі України внаслідок повномасштабного вторгнення Росії, становить 143,8 млрд доларів.
 
Держава, незважаючи на важкий для країни час, як в моральному так і в економічному розумінні, намагається підтримати та створити можливості постраждалої від військових дій категорії населення мати тимчасове житло, прихисток або отримувати допомогу від держави в грошовому вираженні.  
 
Однією із таких гарантій з боку держави є грошова компенсація за пошкодження та знищення житла внаслідок бойових дій, яка регламентована та визначена Законом України «Про компенсацію за пошкодження та знищення окремих категорій об’єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, та Державний реєстр майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України» (надалі – Закон), який Президент України підписав 17 березня цього року.
 
Закон передбачає виплату компенсацій виключно за майно, що було пошкоджене або зруйноване, починаючи з 24 лютого 2022 року і не поширюватиметься на об'єкти, які на дату введення воєнного стану знаходились на тимчасово окупованій території. Компенсації за пошкоджені та знищені об’єкти нерухомого майна почнуть надаватись громадянам вже під час воєнного стану, не чекаючи завершення війні, за рахунок коштів державного місцевого бюджетів, міжнародних фінансових організацій та допомог, репарацій та інших стягнень з Російської Федерації. Проте механізм нарахування компенсації почне працювати лише з 22 травня 2023 року, коли такий Закон набуде чинності та діятиме протягом 3 років після скасування воєнного стану на території, де такий об'єкт знаходиться.
 
Право на отримання компенсації матимуть фізичні особи, що є громадянами України та є:
  • власниками пошкоджених або знищених об’єктів нерухомого майна;
  • особами, які здійснили інвестування та фінансування будівництва об'єктів житлового будівництва щодо яких отримано право на виконання будівельних робіт та які не прийнято в експлуатацію;
  • членами житлово-будівельних (житлових) кооперативів, які викупили квартиру, інше житлове приміщення кооперативу, але не оформили право власності на нього;
  • спадкоємцями вказаних вище осіб.
Претендувати на компенсацію також можуть об’єднання співвласників багатоквартирних будинків, управителі багатоквартирних будинків, житлово-будівельні кооперативи, які здійснюють утримання відповідних будинків, щодо відновлення пошкодженого спільного майна багатоквартирного будинку.  
 
Призначення такої компенсації передбачає певну черговість в порядку надходження заяв до Комісії з розгляду питань щодо надання компенсації, однак пріоритетне право мають багатодітні сім’ї, інваліди I та II груп, учасники бойових дій та ветерани війни.
 
Не зможуть отримати компенсацію особи із санкційних списків, особи із судимістю за вчинення злочинів проти основ національної безпеки та їхні спадкоємці, в частині успадкування пошкодженого або знищеного майна.
 
Компенсації власникам зруйновано майна надаватимуться у вигляді:
  • надання грошових коштів шляхом їх перерахування на поточний рахунок отримувача компенсації із спеціальним режимом використання для фінансування будівництва будинку,
  • фінансування придбання квартири, іншого житлового приміщення та будинку (що вже збудовані або будуть збудовані в майбутньому) з використанням житлового сертифіката.
Компенсації власникам пошкодженого майна надаватимуться шляхом виконання робіт, пов’язаних з будівництвом, на пошкодженому об’єкті нерухомого майна з метою його відновлення або надання будівельної продукції для виконання таких робіт.
 
Отже, не всі категорії претендентів зможуть отримати саме грошову компенсацію. Грошову компенсацію зможе отримати лише власник зруйнованого майна, а за пошкоджене майно передбачено компенсацію у вигляді фінансування відновлення пошкодженого об’єкта шляхом проведення будівельних робіт або надання будівельних матеріалів для них. 
 
Фінансування нового будівництва, як вид компенсації, передбачає надання власнику знищеного майна житлового сертифікату на придбання об’єкта житлової нерухомості – документу, що підтверджує гарантії держави профінансувати придбання квартири або іншого житлового приміщення (зокрема такого, що буде споруджене в майбутньому) в рамках суми, що визначена в сертифікаті.
 
Самостійно обирати варіант компенсації має лише власник знищеного приватного будинку, який може отримати житловий сертифікат на купівлю квартири чи будинку або грошову компенсацію зі спеціальним режимом використання для фінансування нового будівництва, а власники знищених квартир та інших житлових приміщень матимуть право одержати житловий сертифікат.
 
Компенсація у вигляді будівництва нового житла здійснюватиметься за рівноцінною площею зруйнованого майна. Граничний розмір компенсації відсутній, як і обмеження щодо місцезнаходження, типу та площі нового житла, будівництво якого буде профінансоване через сертифікат.
 
Власники пошкодженого або знищеного нерухомого майна, що є претендентами на отримання компенсації згідно вищевказаного Закону, для її отримання, мають подати  заяву про надання компенсації в електронні формі через мобільний застосунок «ДІЯ» або в паперовому – до центр надання адміністративних послуг, орган соціального захисту населення або нотаріуса. Розгадати заяви будуть відповідні Комісії з розгляду питань щодо надання компенсації, що будуть створені органами місцевих рад, військовими або військово-цивільними адміністраціями населених пунктів. Строк розгляду такої заяви становить 30 календарних днів та може бути подовжений на такий самий строк, якщо знищений чи пошкоджений об’єкт знаходиться в районі проведення бойових дій або перебуває в тимчасовій окупації. Строк затвердження рішення Комісії місцевою радою або військовою адміністрацією становить  5 календарних днів.
 
Раніше подані заяви про пошкодження або знищення майна до Реєстру пошкодженого та знищеного майна, шляхом їх подання в електронному вигляді через мобільний застосунок «ДІЯ» або в паперовому – до центру надання адміністративних послуг, органу соціального захисту населення чи нотаріуса, прирівнюються до заяви про надання компенсації. І в такому випадку повторне звернення з цього приводу не вимагається. На підставі таких заяв до Реєстру пошкодженого та знищеного майна вноситься відповідна інформація про об’єкт. Станом на березень поточного року через застосунок «ДІЯ» із таки заявами звернулось вже 350 тисяч громадян.    
 
Наданні компенсації передує проведення оцінки пошкодженого або зруйнованого майна. Обсяг компенсації буде вираховуватись відповідно до обсягу збитків. Обсяг коштів визначатимуть на базі оцінки збитків, що буде проводитись відповідними суб’єктами оціночної діяльності. Проектну документацію на будівництво нового майна має розробляти Агенція з відновлення, а фінансувати - Фонд з відновлення пошкодженого чи зруйнованого майна.
 
Порядок отримання компенсації буде окремо чітко визначений Порядком надання компенсації за знищені об’єкти нерухомого майна та Порядком надання компенсації за пошкоджені об’єкти, ведення реєстру таких об’єктів - Порядком ведення Реєстру пошкодженого та знищеного майна, а повноваження Комісії -  Положенням про Комісію з розгляду питань щодо надання компенсації, які Кабінет Міністрів України має прийняти найближчим часом.
 
Механізм та порядок надання та використання компенсацій має низку нюансів, зокрема:
  • заява про пошкодження або знищення майна подається щодо кожного об’єкту окремо, а заяву про майно, власниками якого є декілька осіб, подається одним із них;  
  • компенсація за пошкоджені та знищені об’єкти нерухомого майна надається у межах бюджетних асигнувань, проте наразі неможливо передбачити об’єми таких надходжень;
  • шукати і обирати квартиру чи будинок власнику треба буде самостійно;
  • строк використання житлового сертифікату становить не більше 5 років, а подальший продаж чи дарування придбаного за рахунок сертифікату майна можливий також лише через 5 років;
  • придбавати нове житло можна буде одночасно за допомогою кількох житлових сертифікатів; 
  • особа, яка отримала компенсацію у вигляді житлового сертифіката, матиме право обрати нове житло більшої вартості (за умови самостійної доплати різниці) або нижчої вартості (з повернення різниці лише за рахунок майбутніх репарацій від Російської Федерації);
  • визначення вартості 1 квадратного метра площі знищеного об’єкта нерухомого майна буде здійснюватися відповідно до Порядку надання компенсації за знищені об’єкти нерухомого майна, який ще не затверджений Кабінетом Міністрів України.
Якщо розглядати Закон виключно як гарантію забезпечення житлом осіб, які внаслідок війни його втратили повністю та наразі залишились без житла, то положення Закону відповідають задоволенню мети його прийняття в повному обсязі. Проте, якщо розглядати Закон як законодавчу можливість матеріальної підтримки державою осіб, що постраждали внаслідок  війни та вимушено залишили своє житло, то Закон не є досконалим, оскільки має декі недоліки:
  • так як цільове використання компенсації – це лише будівництво та придбання житла, то власники зруйнованих осель, що за час війни придбали інше житло або мали до цього інше власне житло та які можуть потребувати саме фінансової допомоги на побутові потреби (наприклад, здійснення ремонту такого іншого чино нового житла) не зможуть використати компенсації від держави саме на ці потреби;
  • власники зруйнованих квартир не є претендентами на отримання коштів для фінансування будівництва власного будинку, навіть у власності таких осіб є земельні ділянки відведені для будівництва;
  • власники житла, що на дату введення воєнного стану знаходились вже на окупованій території, взагалі не є претендентами на отримання компенсації за таким Законом, не вважаючи навіть на те, що таке житло могло бути зруйноване після 24 лютого 2022 року.
Важливо знати, що право власності отримувача компенсації на знищений об’єкт нерухомого майна припиняється у зв’язку з його знищенням, після державної реєстрації. Таке правило стосується власника повністю зруйнованої квартири, проте власник зруйнованого приватного будинку позбавляється права на будинок, проте не позбавляється права на земельну ділянку, на якій був раніше розташований будинок.
 
Одночасно з наданням грошової компенсації за знищений об’єкт для будівництва житла або фінансування придбання житла з використанням житлового сертифіката отримувач компенсації укладає договір про відступлення державі права вимоги до Російської Федерації щодо відшкодування збитків за знищений об’єкт нерухомого майна, завданих внаслідок бойових дій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України.
 
Більше за посиланням.