Б

Без B2B Jewelry: в Україні хочуть заборонити фінансові піраміди - коментарі Ірини Низької для Мінфін

Депутати хочуть вберегти українців від діяльності фінансових пірамід. Минулого тижня відповідний законопроект ВР підтримала у першому читанні. Про що цей документ та чи допоможе він захистити довірливих клієнтів, розбирався «Мінфін».

Авторство законопроекту належить групі депутатів на чолі з головою комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Данилом Гетманцевим. За його підрахунками, на сьогодні в Україні діє понад 100 фінансових пірамід. На сайті Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку (НКЦПФР) опубліковано список сумнівних фінансових проектів, в якому фігурує 113 компаній. Всі вони мають ознаки фінансових пірамід, але продовжують легально працювати в Україні.

З яскравих прикладів — B2B Jewelry, яка, за словами Данила Гетманцева, ошукала 600 тисяч громадян на загальну суму $250 млн. Та попри широкий розголос у пресі і розслідування СБУ, вона й досі заманює вкладників «вигідними» пропозиціями.

1. Що зміниться у разі набрання чинності даного документа? У чому його цінність для впровадження в Україні фінансових ринків?

Законопроект у тому вигляді, в якому він є сьогодні потребує знаних доопрацювань. Зокрема існує необхідність у визначенні правового статусу Національної комісія з цінних паперів та фондового ринку (надалі – Комісія) зокрема, визначення її місця у системі органів виконавчої влади, і відповідно усунення порушень Конституції України щодо її статусу.

Частина положень проекту сформульована таким чином, що наслідком їх реалізації може бути невиправдане встановлення чи надмірне розширення дискреційних (на свій розсуд) повноважень Комісії, що суперечить принципу імперативності, створення умов для виникнення конфлікту інтересів та можливостей для зловживання наданими їй повноваженнями, що створює корупційні ризики (зокрема Комітетом з питань антикорупційної політики були виявлені антикорупційні порушення), оскільки у проекті не визначені мета, критерії та умови, за яких мають прийматися відповідні рішення.

Якщо центральний орган (Комісія) законопроекту № 5865 від 26.08.2021 все ще залишається поза правовим полем, то говорити про цінності чи користь нововведень зарано.

2. Які механізми захисту інвесторів від фінансових аферистів передбачає законопроєкт? За рахунок чого вдасться виявляти фінансові піраміди та попереджати їх виникнення?

Статтею 164 Закону України «Про ринки капіталу та організовані товарні ринки» у проекті Закону № 5865 від 26.08.2021 надано визначення фінансової піраміди, а саме:

«Фінансова піраміда – шахрайство з використанням фінансових інструментів, а так само об’єктів цивільних прав, що мають ознаки фінансових інструментів, яке передбачає створення, функціонування та просування, в тому числі за допомогою засобів масової інформації, схеми взаємовідносин між засновником схеми та її інвесторами, відповідно до якої залученим інвесторам обіцяється отримання значного пасивного доходу та виплата такого доходу залежить від залучення нових інвесторів до функціонування такої схеми.»

 А статтею 165 Закону України «Про ринки капіталу та організовані товарні ринки», у свою чергу, заборонено створювати, забезпечувати функціонування або просування фінансових пірамід.

Тобто на будь-якій стадії свого існування/функціонування фінансова піраміда за вищезазначеним законопроектом визнається поза законом.

Пунктом 48 ч. 2 ст. 53 Закону України «Про державне регулювання ринків капіталу та організованих товарних ринків» передбачена фінансова відповідальність у розмірі:

  • «за порушення вимог статті 165 Закону України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки" - до фізичних осіб в розмірі до 2,5 мільйонів гривень, до юридичних осіб в розмірі до 7,5 мільйонів гривень або до 7,5 відсотків загального річного обороту такої юридичної особи.»

Також п. 12 ч. 3 ст. 52 Закону України «Про державне регулювання ринків капіталу та організованих товарних ринків» Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку (надалі – Комісія) може застосовувати такий захід впливу контрольного характеру як:

  • «повернення інвесторам (учасникам товарних спот-ринків) коштів, еквівалентних сумі збитків, яких вдалося уникнути, або прибутків, отриманих внаслідок порушення профільного законодавства»

3. До яких заходів впливу зможе вдаватися регулятор у разі виявлення порушень? Наскільки чітко прописані показники до кого, за що і в яких розмірах застосовуватимуться штрафи?

Стаття 52 Закону України «Про державне регулювання ринків капіталу та організованих товарних ринків» передбачає дві групи заходів впливу Комісією: превентивного та контрольного характеру.

Стаття 53 Закону України «Про державне регулювання ринків капіталу та організованих товарних ринків» закріплює фінансові санкції (штрафи) за порушення конкретних положень закону. Проте не завжди можна чітко визначити, в чому саме полягає правопорушення, тобто, склад відповідного правопорушення виглядає незрозумілим. Стосовно сум штрафів: Законом закріплюється лише верхня межа штрафів, і не визначені також критерії при визначенні конкретних сум.

4. Чи дозволить документ притягувати до відповідальності і ув’язнювати засновників фінансових пірамід?

Положення законопроекту № 5865 дає можливість притягати до відповідальності засновників як вже існуючих так і новостворених фінансових пірамід. Стосовно ув’язнення цей вид санкції відноситься до кримінальної відповідальності і регулюється окремо Кримінальним кодексом України.

5. Чи є шанс, що у разі прийняття закону посадять організаторів існуючих пірамід, а постраждалим громадянам повернуть вкрадені кошти?

Шанс на повернення постраждалим вкладених ними коштів є, якщо буде з чого повертати, тобто на момент застосування Комісією заходів впливу фінансова піраміда буде мати реальні активі у своєму розпорядженні.

Більше за посиланням