А

Аналіз Законопроекту № 8401 від 31.01.2023 року «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану»

26 липня 2023 року Президент України підписав прийнятий Верховною Радою України Законопроект № 8401 від 31.01.2023 року «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану», процес прийняття якого набув широкого розголосу як у медійному просторі, серед юристів та бухгалтерів, так і серед представників бізнесу, оскільки це законопроект стосується важливих питань оподаткування та сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, проведення податкових перевірок та застосування штрафних за невикористання касових апаратів.
 
Тому, з метою розкриття всіх особливостей положень прийнятого та підписаного Президентом України Закону, ми проаналізували остаточний тексту законопроекту та підготували основні нововведення.
 
  1. Скасування 2% ставки єдиного податку для третьої групи платників єдиного податку з 1 серпня 2023 року
Цим законопроектом з 1 серпня 2023 року скасовується пільгова ставка єдиного податку для платників єдиного податку в розмірі 2%.
 
При цьому платник податку має право самостійно (шляхом подання заяви) відмовитися від використання особливостей оподаткування, за ставкою єдиного податку у розмірі 2%, з першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому прийнято таке рішення.
 
У такому разі платник податків вважається таким, що застосовує систему оподаткування, на якій він перебував до обрання особливостей оподаткування, крім випадку, якщо у заяві про відмову від використання особливостей оподаткування, передбачених цим пунктом, платник податку зазначив про перехід на сплату інших податків і зборів.
 
Платники єдиного податку третьої групи, які станом на 31 липня 2023 року використовували особливості оподаткування у розмірі 2% та не відмовилися від їх використання самостійно, з 1 серпня 2023 року автоматично вважаються такими, що застосовують систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання єдиного податку за ставкою 2%.
 
Новостворені суб’єкти господарювання, які з дня державної реєстрації обрали спрощену систему оподаткування за ставкою у розмір 2%, автоматично вважаються платниками єдиного податку третьої групи із ставкою єдиного податку у розмірі 5%.
 
Окрім цього, цим законопроектом надається право платникам податку, які в 2023 року перейшли з єдиного податку третьої групи за пільговою ставкою 2% на загальну систему право, перейти повторно в 2023 року на спрощену систему за своїм вибором шляхом подання заяви.
 
При цьому, в разі подання заяви до 01.09.2023 року, такий платник вважатиметься платником єдиного податку з 01.08.2023 року.
 
  1. Визначено порядок дотримання ліміту доходу платника податку єдиної податку третьої групи
Передбачається, що у 2023 звітному році обсяг доходу для третьої групи платників єдиного податку, визначається пропорційно до кількості календарних місяців поточного календарного року, протягом яких платник єдиного податку не застосовував пільгову ставку оподаткування у розмірі 2%.
 
Тобто, дохід у період перебування на єдиному податку зі ставкою 2% не буде враховуватися для розрахунку лімітів доходів для третьої групи єдиного податку.
 
  1. Визначено порядок сплати єдиного податку та ЄСВ для фізичних осіб-підприємців першої та другої груп єдиного податку
З 1 серпня 2023 року фізичні особи – підприємці – платники єдиного податку першої та другої групи знову повинні сплачувати єдиний податок та ЄСВ, у порядку та на умовах визначених податковим законодавством.
 
Однак фізичні особи – підприємці – платники єдиного податку першої та другої групи, податкова адреса яких знаходиться на територіях бойових дій або на тимчасово окупованих російською федерацією територіях України станом на дату початку бойових дій або тимчасової окупації, мають право не сплачувати єдиний податок та ЄСВ за період з першого числа місяця, в якому почалися бойові дії на відповідній території, виникла можливість бойових дій або почалася тимчасова окупація такої території, до останнього числа місяця, в якому було завершено такі активні бойові дії, припинено можливість бойових дій або завершено тимчасову окупацію.
 
  1. Встановлено порядок застосування штрафів санкцій до фізичних осіб-підприємців – платників єдиного податку першої та другої груп, які скористалися правом не сплачувати єдиний податок
Установлено, що для платників єдиного податку, які скористалися правом не сплачувати єдиний податок, нараховані контролюючим органом суми авансових внесків з єдиного податку, суми штрафних санкцій та пені за несплату (неперерахування) або сплату (перерахування) не в повному обсязі авансових внесків з єдиного податку в порядку та у строки, визначені цим Кодексом, підлягають скасуванню (анулюванню) за відповідні періоди з 1 квітня 2022 року по 31 липня 2023 року.
 
Податкові зобов’язання із сплати єдиного податку нараховуються таким платникам єдиного податку за періоди, за які був фактично сплачений єдиний податок, що відображені в декларації платника єдиного податку.
 
  1. Особливості проведення податкових перевірок
5.1. Щодо планових документальних перевірок
З 1 серпня 2023 року продовжується мораторій на проведення планових документальних перевірок. Однак такий мораторій не застосовується до платників податків, які:
  • здійснюють діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції;
  • здійснюють діяльність у сфері організації та проведення азартних ігор в Україні;
  • надають фінансові та інші платіжні послуг.
5.2. Щодо позапланових документальних перевірок
На період з 1 серпня 2023 року до припинення або скасування воєнного стану на території документальні позапланові перевірки проводяться виключно на звернення платника податків та/або щодо:
  • документальних позапланових перевірок платників податків, за якими отримано інформацію, що свідчить про порушення податкового законодавства з питань оподаткування доходів, отриманих нерезидентами, із джерелом їх походження з України;
  • оподаткування нерезидентів, які здійснюють свою діяльність через відокремлені підрозділи, у тому числі постійні представництва;
  • платників податків, які здійснюють діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції, організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес), платників податків, які надають фінансові, платіжні послуги);
  • документальних позапланових перевірок платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями.
  1. Встановлено особливості щодо штрафів за незастосування касових апаратів
Передбачається, що починаючи з 1 жовтня 2023 року до суб’єктів господарювання, які порушують законодавство щодо РРО чи ПРРО застосовуються штрафи за таке порушення.
 
 Водночас суб'єкти господарювання звільняються від відповідальності за порушення вимог щодо застосування РРО/ПРРО, вчинені у період з 1 січня 2022 року по 1 жовтня 2023 року (крім продажу підакцизних товарів, купівлі/продажу іноземної валюти, грального бізнесу).
 
Окрім цього, звільняються від відповідальності за вчинені ними порушення вимог законодавства про РРО чи ПРРО (крім порушень порядку здійснення розрахункових операцій при продажу підакцизних товарів), вчинені ними при продажу товарів, наданні послуг на:
  • тимчасово окупованих російською федерацією територіях України, – по дату завершення тимчасової окупації відповідних територій;
  • територіях активних бойових дій, – по дату завершення бойових дій на відповідних територіях;
  • територіях можливих бойових дій, – по дату припинення можливості бойових дій на відповідних територіях.
Дати завершення бойових дій, дати завершення тимчасової окупації, дати припинення можливості бойових дій визначаються відповідно до даних Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією.
 
При цьому, до фізичних осіб-підприємців застосовується понижений рівень відповідальності за порушення законодавства щодо РРО чи ПРРО
Зокрема у  період з 1 серпня 2023 року по 31 липня 2025 року, але не пізніше ніж до дати припинення або скасування воєнного стану на території України, до фізичних осіб – підприємців, які є платниками єдиного податку та не зареєстровані платниками податку на додану вартість, що здійснюють діяльність з продажу товарів (крім підакцизних товарів, технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, лікарських засобів, виробів медичного призначення, ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння) або надають послуги, фінансова відповідальність за проведення розрахункових операцій з використанням реєстраторів розрахункових операцій, програмних реєстраторів розрахункових операцій або розрахункових книжок на неповну суму вартості проданих товарів (наданих послуг), непроведення розрахункових операцій через РРО чи ПРРО з фіскальним режимом роботи, застосовується штраф у таких розмірах:
  • 25 відсотків вартості проданих з порушенням, встановленим цим пунктом, товарів (робіт, послуг) – за порушення, вчинене вперше;
  • 50 відсотків вартості проданих з порушенням, встановленим цим пунктом, товарів (робіт, послуг) – за кожне наступне вчинене порушення.
  1. Встановлено особливості не застосування певних фінансових санкцій
Визначено, що тимчасово, на період з 1 серпня 2023 року до припинення або скасування воєнного стану на території України, у разі сплати платником податків протягом 30 календарних днів з дня, наступного за днем отримання податкового повідомлення-рішення, суми податкового зобов’язання, нарахованого за результатами документальних перевірок, які були відновлені або розпочаті з 1 серпня 2023 року та завершені до дня припинення або скасування воєнного стану на території України, штрафні (фінансові) санкції (штрафи), нараховані на суму такого податкового зобов’язання, вважаються скасованими, а пеня не нараховується.
 
Встановлено, що тимчасово, на період з 1 серпня 2023 року до припинення або скасування воєнного стану на території України у разі самостійного виправлення платником податків з дотриманням порядку, вимог та обмежень, що призвели до заниження податкового зобов’язання, такий платник звільняється від нарахування та сплати штрафних санкцій та пені.