Н

На заваді пробації може стати банальна відсутність грошей коментар Вадима Кухти для Юридичної Газети

Президент 25.02.2015 підписав Закон України «Про пробацію», який вступить у дію через шість місяців з дня набуття ним чинності.

Цей закон визначає пробацію як систему наглядових та соціально-виховних заходів, що застосовуються за рішенням суду та відповідно до закону до засуджених, виконання певних видів кримінальних покарань, не пов’язаних з позбавленням волі, та забезпечення суду інформацією, що характеризує обвинуваченого. Ці заходи можуть застосовуватися як до прийняття судом вироку, так і до безпосередньо засуджених осіб. Внаслідок цього пробацію поділяють на досудову, наглядову та пенітенціарну. 

Загалом можна стверджувати, що це перший крок у запровадженні нових соціально-виховних заходів, що застосовуються до осіб, щодо яких здійснюється кримінальне переслідування. Головною метою цього закону є по-перше, виправлення осіб, що вчинили правопорушення, із залученням їх до програм пробації, оскільки, зрозуміло, що ув’язнення особи не є запорукою того, що надалі вона не становитиме певної загрози для суспільства і буде обов’язково законослухняною.

По-друге, норми закону передбачають підготовку осіб, які відбувають покарання у виді обмеження волі або позбавлення волі на певний строк, до звільнення з метою трудового і побутового влаштування таких осіб після звільнення за обраним ними місцем проживання. Це важливо, оскільки допомагатиме колишнім засудженим адаптуватися в суспільстві та запобігатиме вчиненню повторних кримінальних правопорушень.

Проте якщо взяти до уваги практичну сторону цього закону, його безпосереднє застосування, то сказати поки що можна небагато. Оскільки без внесення відповідних законодавчих змін, які заплановано зробити протягом трьох місяців з дня набуття ним чинності, сам закон буде не досить ефективним. Тому що невідомо яким чином застосовуватиметься пробація на різних стадіях кримінального процесу та які конкретні гарантії такого застосування.

Внаслідок цього і сам закон про пробацію, можливо, зазнає змін. Тим паче, що одразу врегулювати усі нюанси такого нового інституту важко. Наприклад, закон не згадує осіб, які постраждали внаслідок вчинення кримінальних правопорушень. Хоча пробація і передбачена для правопорушників, проте їхнє виправлення також стосується прав та інтересів постраждалих від них громадян.

Водночас на заваді пробації може стати банальна відсутність грошей. Закон передбачає, що статус персоналу органу пробації, регулюється Законом України «Про Державну кримінально-виконавчу службу України», проте щодо власне статусу самого органу, інформації вказано мало. Від фінансування та забезпечення цього органу відповідними ресурсами залежатиме ефективність його функціонування.

Проте, незважаючи на зазначене вище, прийнятий закон є вагомим внеском у становленні власне інституту пробації в Україні, створюючи правову основу для його впровадження і застосування.

http://yur-gazeta.com/dumka-eksperta/na-zavadi-probaciyi-mozhe-stati-banalna-vidsutnist-groshey.html